Jeg fikk en veldig hyggelig forespørsel fra Westerdals Oslo ACT. Nærmere bestemt Brødsmula – en studentforening som fokuserer på brukervennlighet, om å holde et forelesnings foredrag. Under finner du en oppsummering og link til den offisielle versjonen av foredraget. Merk at dette foredraget er beregnet for Westerdals studenter spesifikt, men de tipsene er det bare å bruke i andre sammenhenger.
Universell utforming er en felles nevner for gode tjenester
Det jeg gikk igjennom var hvordan å få universell utforming inn i designprosessen fra A – Å:
- Ide – Spør deg selv hvorfor idéen din har en nytteverdi.
- Gjør research, test påstandene dine og snakk med brukerne dine – allerede i idéfasen. Hvis du har en oppgave som går over fire uker – del idéen i fire. På den måten er det aldri for sent å snu. Sliter du med å få tiden til å strekke til? Da anbefaler jeg any.do. Med dette verktøyet lærer du deg å strukturere tiden. I arbeidslivet er det ytterst få utsettelser – når det kommer til kunde frister.
- Konseptet må bunne ut i godt håndtverk og faglig tyngde – Se presentasjon for verktøy.
- Design – gjennomgang av godt og dårlig design når det kommer til universell utforming.
- Hvorfor må web og IKT være tilgjengelig? – begrepsforståelse.
- Universell utforming i hverdagen – gulrot VS konsekvens.
- Test oppgave – Studentene fikk prøve hvordan det er når man er avhengig av universell utforming.
- Ressurser og film som viser hvordan det er å jobbe med universell utforming.
Nysgjerrig på mer? Universell utforming er en fellesnevner for gode tjenester – Offisiell.
Et bra foredrag! – Gina Næss Korslund – Student ved Westerdals Oslo ACT
Og fra Brødsmula:
Tusen takk til
@Interakitj for et interessant og lærerikt foredrag om universell utforming.
Jeg lagde også en huskeliste som de og alle andre kan dra nytte av: Hva skal jeg huske på i mitt neste prosjekt når det kommer til universell utforming.
Bildeserie fra dagen:
Kontaktinformasjon
Ønsker du at jeg skal holde en lingnende foredrag for din bedrift? Send en mail til: ingeborg@halogen.no. Så skal vi se på det. Jeg har en begrenset arbeidskapasitet, og ber om forståelse for det. Stor takk til Brødsmula for henvendelsen, og til Halogen som lar meg holde på.