Du kan lese dette mens du nyter roligere dager på kontoret, eller de første feriedagene. Ta gjerne med deg en kopp kaffe eller noe annet godt å drikke. Jeg har tidligere skrevet flere innlegg om hva jeg kan bidra med og hva jeg kan tilføye i et team. Nå skal jeg gi dere et innblikk i hva jeg gjør når jeg har fått et webprosjekt.

Planlegging

Når du får et nytt webprosjekt må det planlegges. Jeg har lest oppgave teksten og nå må jeg sette av tiden til å gjøre det ferdig til fristen. Gjennom bloggposten bruker jeg et fiktivt prosjekt som heter «Den interaktive bokormen». Den skal hjelpe deg å få oversikt alle kreative tidsskrifter og bøker innen ditt fagfelt. Dette gjelder både i Norge og internasjonalt. Slik det er i dag må vi ha flere kontoer og mye av innholdet er bare på papir. Denne tjenesten skal være hel digital. Min oppgave i et slikt prosjekt vil være å planlegge og kartlegge brukerens behov.  La oss ta planlegging først. Jeg bruker et vanlig Word dokument der jeg skriver ned alt som kan være potensielle tidstyver. Så fordeler jeg alle oppgaver for hver sin dag.

Dag 1:

  • Gjør research på konkurrenter
  • Lag scenario og personas på bakgrunn av den research vi har gjort på forhånd.

Jeg bruker også denne til å organisere daglige oppgaver: www.any.do

Scenarios og personas

Scenarios og personas er en mye diskutert metode, men jeg har brukt den mye og den fungerer fint. Her er et eksempel (Personas er fiktive personer som gjenspeiler det virkelige liv som dermed er representanter fra din målgruppe – de er ofte basert på research, men de beste personasene er ofte de som er basert på erfaring.)

Navn: Marie

Alder: 35 år

Bakgrunn: Hun skriver i disse dager på en doktorgrad om den nye mediehverdagen vi lever i. Hun kunne gjerne tenke seg å skrive om interaksjonsdesign sin historie. Derfor er det viktig for henne at det er en abonnent tjeneste slik at hun kan lese så mange bøker som mulig. Hun bruker som Ipad som oftest til å lese, og desktop til å notere sine funn.

Det er min oppgave å sørge for at disse behovene blir ivaretatt gjennom hele prosessen, med andre ord å gjøre denne tjenesten så brukervennlig som mulig.

Hver gang du sier at dette skal brukeren kunne, dør en søt kattunge

En av mine viktigste oppgaver i tilegg til dette, er også å passe på at utvikleren og designeren vet hva brukerne trenger. Jeg må ha en god forståelse av designerens og utviklerens behov slik at jeg kan ha en faglig diskusjon med dem om hva som skal prioriteres. Dette sitatet har jeg sett mange ganger, og det er så sant som det er sagt selv om jeg personlig begynner å bli litt lei katter. På et tidspunkt må man ta sats og håpe at det holder!

Savner dere universell utforming?  Når man gjør godt arbeid kommer universell utforming som en naturlig konsekvens av det. Universell utforming er ikke dyrt vil gi deg noen tips.

Med dette ønsker jeg deg en fin ferie og håper du får bruk til mine tips til høsten. Hvem vet? Kanskje ses vi?

Her er en liten påminnelse om hvor galt det kan gå, hvis ikke dette blir overholdt. Her er det lov å trekke på smilebåndet: