For to år siden skrev jeg blant annet at jeg ønsket å jobbe med programmering og systemutvikling i en skoleoppgave. Det var mitt mål og jeg mente det helt oppriktig – den gangen. Nå to år senere er jeg glad for at det ikke ble tilfelle, selv om jeg koser meg med dette på fritiden slik jeg har vist i tidligere blogg poster. Hvis vi skal være helt ærlig tror jeg det finnes en håndfull utviklere og designere der ute som også er glad for akkurat det 🙂

En av de store spørsmålene jeg måtte stille meg når jeg var ferdig med utdannelsen var dette: Hva kan jeg faktisk brukes til? Svaret ble konseptutvikling med hovedfokus universell utforming.

Når jeg får en oppgave fra et firma prøver jeg å sette meg inn i hva de ønsker. Et spørsmål jeg fikk fra et firma er: «Er denne tjenesten universell utformet eller ikke?» Spørsmålet er helt greit å stille, men veldig vanskelig å svare på. Der kan jeg hjelpe. For det første er Difi sitt regelverket, men viktigst er å få konseptet så tydelig som mulig:

  • Hvem er din målgruppe? – («Alle» er ikke en målgruppe, heller ikke mann/kvinne 50) – Vær spesifikk!
  • Hva er dine mål? –  Det ligger i ordet – finn mål som det går an å måle slik at du vet når har nådd det.
  • Hva er din visjon? – Her er det lov til å drømme: Hvis din tjeneste fikk frie tøyler når den skulle utvikles, hva skulle den gjort?
  • Hvem jobber du for? – Hvem ønsker du å utvikle tjenesten for?

Disse spørsmålene prøver jeg alltid å svare på når jeg står ovenfor en ny utfordring. Når det gjelder det siste spørsmålet går blant annet universell utforming. Med dette mener jeg at enkelte firmaer må tenke over hva som er best for dem. Dette på grunn av mangel på ressurser. Det er en ærlig sak. I kampen mellom å utvikle for såkalte «normale» brukere og oss som har spesielle behov må vi med spesielle behov ofte gi tapt, eller at det blir utviklet halvveis. Akkurat der kan jeg hjelpe deg slik at du slipper å velge. Et tips er å utvikle etter AA. Se link over.  Så må vi som har spesielle behov rette oss etter resten og vise forståelse og tålmodighet – slik vi gjør ellers i samfunnet. Det blir bra til slutt, men man må ta tiden til hjelp.

Bruk derfor god tid, slik at du tar riktig beslutning. Men… Husk å ta en! Du må ikke stå å lure på om du skal ta A eller B for lenge. Der hjelper jeg deg mer enn gjerne.

Nå har du fått et innblikk i hvordan jeg jobber og hva jeg tenker er viktig å spørre om når jeg står ovenfor en ny utfordring. En annen ting jeg liker å gjøre er å se bakover. Hva er det som allerede er blitt gjort? Hvis ikke det er gjort noe, se fremover. Hva ønsker du å gjøre?

Alt dette er noe jeg har lært i kursene jeg har vært på det siste året, samt i min tidligere jobb og utdanning! Nettstedet mitt har nå endelig fått et design som faktisk fungerer på alle flater og for mine brukere! Det nye designet kan du se her: ingeborgtandejohnsen.no

Hvilke kanaler vil du bruke? Jeg bruker Twitter og LinkedIn. Det samme gjelder også selvfølgelig for denne bloggen.

Da har du fått litt å tenke på. Lykke til! For flere tips se andre innlegg.