Du har fått en brief. Den har få kriterier du kan støtte deg på. Den har også en kort deadline. Slik kan den høres ut: «Du skal lage en enkel interaktiv nettside der dine brukere skal få oversikt over ti på topp når man er på ferie. Den skal ha ti på topp for tre storbyer som er valgfrie. Den skal fungere på alle digitale flater. Konseptet skal presenteres om tre dager.« (Hvis noen lurer er dette en fiktiv brief).
Hvor skal du starte? Hva gjør du? Mange bruker unødvendig mye tid på at de har tre dager og ser på det som en begrensning. Sett deg ned og få kontroll over tiden – Det er ikke uten grunn at vi bruker prosjektplaner. Lag en tidsplan over hva og ikke minst hvor lenge du har tenkt å jobbe. Ingen er tjent med at du blir utslitt etter dette. Aller minst du. Gi beskjed også til dine omgivelser slik at du kan jobbe med god samvittighet.
Neste steg er smak og behag. Noen starter med research, andre starter med brainstorming eller skisse. Alt må gjøres, så det viktigste er å starte i en ende. Det jeg bruker å gjøre er å starte med en enkel kravspesifikasjon for å ikke rote meg bort.
Den kunne sett slik ut:
Byer: New York, Barcelona og Sydney.
Den skal ha en hamburger navigasjon på mobil og tablet. På desktop «sol» navigasjon. Den skal ha farger som gjenspeiler alle tre byer på sitt beste. Hver aktivitet skal ha en enkel beskrivelse, samt link til Google Maps – for veibeskrivelse. Den skal ha bilder/video som frister brukerne til å gjennomføre aktivitetene på ti på topp.
Det er det.
Det viktigste er å følge briefen, og ikke gape over mer enn du kan takle. Det er mye bedre å ha en enkel løsning, som faktisk fungerer – i dette tilfellet slik at du får solgt inn konseptet til en lærer eller en samarbeidspartner.
Når du har fått klarhet i hva du skal lage, er det etter min mening mye enklere å få gjort riktig research. Når du har gjort det, er det bare skisse igjen. Disse prosessene går selvfølgelig inn i hverandre.
Lurer du på hvordan jeg kom frem til dette? Svaret er hodet og trening. Det er det dette blogginnlegget egentlig handler om: Hvordan opprettholde den kreative prosessen. Det smarteste tipset jeg kan gi deg er å gi deg selv, slike små oppgaver. Den kreative muskelen må trenes konstant. Her skal du også få noen gode tips fra BEEK Open sin fagdag – «Kreativitet: Hva er det og hvordan gjør man det».
Les gjerne også: Et godt teamsamarbeid – Hva er egentlig det? som har et beslektet tema.
Lykke til med å opprettholde den kreative prosessen!